• 19 Şubat 2016, Cuma 0:07
Hasan UğurEpirden

Hasan Uğur Epirden

KADIN TANIMLAMASINA BÜYÜK TEPKİ!...

Son yıllarda beni ve benim kadar bir çok sporseveri rahatsız eden bir konuyu gene masaya yatırma zorunluluğu doğdu :

“Bayan Sporcu” mu, “Kadın Sporcu” mu ?... “Bayan Takımı” mı, “Kadın Takımı” mı ?...

Yıllardır Bayan Voleybolculara ve hatta tüm branşların Bayan sporcularına “Kadın” tanımlaması kullanılmasına şiddetle karşıyım… Bu tanımlamanın bazı basın ve medya kuruluşları ve de çok küçük bir voleybol sever azınlık tarafından kullanılması ve hatta son zamanlarda “Acıbadem Bayanlar Ligi” gibi resmi bir lig tanımlamasının hukuki değerleri de hiçe sayarak “Acıbadem Kadınlar Ligi” olarak telaffuz edilmesini, dahası başta Federasyon Başkanımızın demecindeki “Bayan” tanımlamasını bile keyfen “Kadın” olarak değiştirme cüreti gösterilmesini kaba ve nezaket dışı had aşımı buluyor, ayıplıyorum…

Bazı kişi ve kurumların bayan sporculara ısrarla “Kadın” diye hitap etmeleri, sportif hayatımızda ciddi bir şekilde ele alınması gereken bir yara haline gelmiş bulunmakta !... Bu ikilem yaşanırken, neler duydum neler ?... Tuvaletlerin kapısında “Bayan” yazdığı için bu hitaptan soğuduğunu ifade edenler mi ararsınız ?... “Kadın” tanımlanmasından da “Hayat Kadınları”, “Hizmetçi Kadın” çağrışımlarını öne sürerek tiksinenler mi ararsınız ?... Biz erkekler, hacet gidermek için kapısında “Gentilmen” yazan tuvalete girdiğimizde “Centilmen” mi olup, çıkıyoruz ?...

Bu traji komik algılamalar Türk insanına, Türk kadınına, Türk sporcusuna, Türk genç kızına zarar vermekten öteye gitmemektedir… Buna çanak tutanların tutumu asla bilgiçliklerinden değil, ya Türkçe kıtlığından, ya Yabancı dil eksikliğinden, ya cehaletlerinden ya da küçük menfaatler uğruna yüzdükleri dümen suyundan kaynaklanmaktadır….

ÖNCÜLER !…

Bundan seneler önce İLKER YASİN “Kadın” ifadesini voleybolcu bayanlar için kullandığında çok kızmış, dahası kendisine de sert bir mektup yazmış fakslamıştım… Cevapsız kalan bu mektup sararmaya yüz tutmasına rağmen arşivimde hala durur… Daha sonra büyük üstat ve yorumcu (!) HINCAL ULUÇ da o benzetmenin içerisine balıklama dalmış ve fişlenmiş bir “Playboy” olarak ısrar etmişti… Neymiş efendim ?... Dünyada İngilizce “Women” deniliyormuş da, bunun sözlükteki tam karşılığı da “Kadın”mış ?... Bizde de doğrusu bu olduğu için (!) bunu kullanmamız gerekiyormuş ?... Mantığa bakar mısınız ?... Onun ve de onun gibilerinin dil bilgilerinin, bakış anlayışlarının zafiyet içerisinde olduğundan eminim…

Bir de ATİLLA GÖKÇE var takıldığım… O da dahiyane bir açıklama yapmıştı… 
“Bay” ve “Bayan” sözcüklerinin Cumhuriyetin ilk yıllarında zarf üzerinde ya da resmi hitap tarzı olarak konulmuş uydurma sözcükler olduğunu hatırlatan (!) bay “Bilirkişi” cinsel tanımlamalar yapılırken artık kadına “Kadın” diye hitap etmenin toplumsal saygının gereği (!) gördüğünü ifade etmiş, bu konuda Basketbol Federasyonu’nu “Öncü” (!) ilan etmişti…

Bu arada, bence Türkiye’nin en iyi köşe yazarlarından biri olan ve de yazılarını okumaktan büyük zevk aldığım YILMAZ ÖZDİL’in bir demeci gözüme çarptı, yüzümü yıkadım !... “Kadın”a hâlâ Bayan diyenler tomruktur...” Umarım bu benzetmeyi bayan sporcular için yapmamıştır?...

Son olarak ECZACIBAŞI gibi, Türk Bayan Voleyboluna yön vermiş, bugünlere gelmesinde en önemli köprüyü oluşturmuş bir kulübümüzün Federasyonumuza dilekçeyle resmen müracaat ederek “Kadınlar Ligi” tanımlamasının kullanımını talep etmesi gündeme cebren oturmuş ve tartışmaları alevlendirerek içinden çıkılması zorlaşan bir kaosa sürüklemiştir…

Bu değişimi, kendi inisiyatifindeki renk değişikliği (!) kadar basite indirgeyen Eczacıbaşı Kulübü büyük tepki toplamakta…

İşte bu nedenle yıllardır verdiğim mücadele doğrultusunda hazırladığım dosyayı bir kez daha genişleterek güncelleyip, siz saygıdeğer okuyucularımın hoşgörüsüne sığınıp paylaşma gereksinimi duydum…

AKŞAM GAZETESİNDEN ABARTILI YANLI SERVİS…

Bu arada Akşam Gazetesi de konuda ecza depolarında (!) pişirilmeye çalışılan aşa su katarak ve de çıkarılmaya çalışılan yaygaralı yangına körükle giderek, taraf olduğunu açıkça sergiledi…

Esin’lenilen (!) haberde çıkış noktası belli haberde sözde “Bayan” tanımlamasından tüm voleybolcu kızlarımızın, Sultanlarımızın dertli olduğunu bir gazetecilik başarısı olarak paylaşan gazete ‘Kadın sporcular Bu yanlışlık bitmeli diyor” diye yazdı… Şimdi Akşam gazetesinin yaman (!) muhabirine soruyorum… Kaç sporcu bu tercih ve bu şikayet ifadesini kullandı ?... İsimlerini açıkla !... Açıklayamadığın takdirde sana bir çift sözüm olacak !... Yoksa sana bu ciddi malzeme “Kadıncılar” tarafından mı servis yapıldı ?...

MEĞERSE BAYAN TANIMLAMASI DERT VERİYORMUŞ ?...

Valla bilmiyordum, yeni öğrendim… Meğerse “Bayan” tanımlaması dert veriyormuş ?... Ne feci ?... Tıbbın yapabileceği bir müdahale var mıdır bilemiyorum ama umarım durum müzminleşmiş değildir ?...

“Spor dallarında ayırım cinsiyet temelinde yapılır, bizde de bu kelimeler erkek ve kadındır…” diyerek engin edebiyat kültürünü (!) gösteren Eczacıbaşı CEO’su Erdal Karamercan “Bayan” tanımlamasından dolayı hayli dertliymiş ?... Çok üzüldüm !... Allah kendisine başka dert vermesin ?... Bu derdiyle yaşamaya alışmasını tavsiye ediyorum…

ECZACIBAŞI NIN "KADIN" TANIMLAMASI AÇIKLAMASI :

Eczacıbaşı Spor Kulübü, geçen yıl, “ECZACIBAŞI DA KADIN DERSE ?...” yazım sonrası şahsıma Kulüp Müdürü Dr Cemil Ergin imzalı bir yazı göndermişti… İsmimin bile eksik yazıldığı o yazıyı gelin, bir hatırlayalım ?...

“Sayın Uğur Epirden, “Eczacıbaşı da kadın derse?...” başlıklı yazınızı okudum. Öncelikle şunu belirtmek isterim ki, size ve sizin gibi değerli spor insanlarına saygı duymamamız söz konusu dahi olamaz. Yazınızdaki soruya gelince... Spor dallarında ayrım, ünvan temelinde değil cinsiyet temelinde yapılıyor ve cinsiyeti tanımlayan kelimeler de “kadın” ve “erkek”. “Bayan” ise, söylendiğinde cinsiyeti de ortaya koymakla birlikte, bir unvan. Eğer “bayan” kelimesini kullanmanın doğru olduğunu savunacak isek, o halde karşılığında “Baylar Voleybol Ligi” ve benzeri kullanımlara da yönelmek gerekecektir! Uluslararası Voleybol Federasyonu, voleybol takımlarını kadın (women) ve erkek (men)  takımları olarak ayrıştırıyor. Bunun yanı sıra, Uluslararası Futbol Federasyonu, Uluslararası Basketbol Federasyonu, Kadın Tenisçiler Birliği (WTA) gibi uluslararası kuruluşlar da aynı kategorizasyonu kullanıyor. Eczacıbaşı Spor Kulübü de aynı yaklaşımı kurum olarak benimsiyor. Ülkemizde de, basketbolda Kadınlar Basketbol Ligi, futbolda Kadınlar Ligi gibi kullanımlar herkesin malumu. Özetle; Eczacıbaşı Spor Kulübü olarak, “kadın” kelimesini kullanmanın doğru olduğunu düşünüyor, bu konuda farklı düşüncelerin ortaya konulmasının ve ortak bir görüşe varılmasının son derece önemli olduğuna inanıyoruz. Anadolu Ajansı’nın konuyla ilgili 13.8.2010 tarihinde yaptığı haberi değelendirmeniz üzere sizinle paylaşmak istiyorum. Saygılarımla Dr. Cemil Ergin Kulüp Müdürü”

ECZACIBAŞI SPOR KULÜBÜNE CEVABIM VE BAZI HATIRLATMALARIM…

Eczacıbaşı kulübüne cevabım gecikmedi…

Sayın Dr. Cemil Ergin ,

Yazınızdan anlaşıldığı üzere voleybolumuzda “Kadın” tanımlamanızda kararlı ve ısrarlısınız ?... Ben gene de sizlere bazı hatırlatmalarda bulunayım… Bunun için aşağıdaki linklerden yazılarımı okumanızı salık veriyorum… Umarım düşüncelerinize tamamen karşı olan aşağıda linklerini verdiğim yazılarımı saygı duyarak sabırla okuma zahmetine katlanırsınız ?...  

Ama önce rahmetli Şakir Eczacıbaşı’nın “Kadın” tanımlamasına karşı “Benim sporcularıma kimse kadın diyemez !...”, Türk Voleybolunun gelmiş geçmiş en büyük duayeni rahmetli Değer Eraybar’ın da “Saçmalayıp, genç kızlarımıza Kadın sıfatını kullananlar asla ailemizin gerçek ferdi olamazlar !...” ifadelerini hatırlatayım…

Son olarak A Bayan Milli takım sporcularının birlikte katıldığı son televizyon programında tüm kızlarımızın hep birlikte “Bayan” tanımlamasını istisnasız benimsedikleri bizzat kendileri tarafından net bir biçimde tekrar açıklanmıştır…

A Bayan Milli Takımımızın ev sahipliği yapacağı Olimpiyat Elemeleri’nin yer seçiminde büyük rol oynayan Sultanlarımızın Ankara tercihi için gösterilen hoşgörü ve saygı göz önünde bulundurularak “Bayan” tercihlerinin doğrultusunda da hassasiyet gösterilmesi gerekir… Kızlarımızın kaptanı Esra Gümüş, aynı zamanda sizin de takım kaptanınız ?... Yani onun, takım arkadaşları Neslihan, Büşra’nın arzu etmediği bir şekilde “Kadın” tanımlamasıyla hitap etmektesiniz ?… Bunu içinize sindirebiliyor musunuz ?... Tabii tüm bu soruları doğal olarak şahsınıza değil, temsil etmekte olduğunuz, alınan bu stratejik kararın muhatabı olan yönetiminize tevdi ediyorum… 

Voleybolun saygın kişilerinin benimle özel olarak paylaştıkları, aşağıda yer verdiğim düşüncelerini okumanızı salık veriyorum… 

Ayrıca merakımı bağışlayınız, genç kızlarınızın İstanbul Şampiyonluğuyla ilgili haberinizde sadece gençler ifadesini kullanmanız dikkatimi çekmiş bulunmaktadır… Bu “Genç” kız veya “Genç Bayan” tanımlamalarını kullanmamanızdan ileri geliyorsa neden benimsediğiniz ifadeyle “Genç Kadınlar” tanımlamasını kullanmadığınızı, bir mahsuru (!) yoksa, öğrenmek isterim ?...

ESRA GÜMÜŞ’TEN TARİHİ ÇARK…

“Kadın” tanımlamasına şiddetle karşı olan, Milli takımdaki arkadaşlarıyla kesinlikle “Bayan” tanımlamasından yana oldukları görüşünü kısa bir zaman birimi öncesi bana yazılı olarak aktaran, kısa bir süre önce çıktığı TV programında da (M.Korhan Gün’ün hazırlayıp, sunduğu “SMAÇ-BLOK PROGRAMI) kendisine yöneltilen soruda da bu tercihlerini kararlı bir şekilde açık ve net tekrarlayan Esra kızımıza geçenlerde tekrarladığım tercih sorularım şöyleydi :

“Bugün basında yer alan, Eczacıbaşı’nın TVF ye verdiği öneride, Kadın tanımlamasının kullanılmasına dair öneride bulunduğun yönünde haberler var... En üzüldüğüm ise, seni bu konuda öne sürmüş olmaları ?... Sen değil miydin, arkadaşlarınla bu tanımlamaya şiddetle karşı çıkan ?... Sen değil miydin sevgili Korhan ın TV programında bunu bir kez daha perçinleyen ?...”

Bunun üzerine Esra Gümüş’ün bana gönderdiği, sadece imla hatalarını düzelttiğim yazıyı aynen paylaşıyorum…

“Merhaba sevgili Hasan abi, dünkü yazıyı okumadım ama bilgim doğrultusunda yazıldı, yani izin aldılar adımın geçmesi için… Buna onay vermemin nedeni de, evet daha önce bayan kelimesi bizim kulağımıza daha hoş geliyordu ve daha çok benimsediğimiz kibar bir unvandı ve bayan kelimesinin devam etmesini destekledik, başta kaptan olarak ben… Ama bu konu çok tartışıldı kelime anlamları düşünüldükçe Türkçenin korunumu amaçlı kadın kelimesinin kullanılması adına biz de kararlarımızı değiştirdik sanırım...Erkekler ligi deniyorsa bize de kadınlar ligi denmesi artık kulağımıza aşina geliyor, bu çok tartışıldı ve benim kulübüm ki 50 ye yakın yıldır kadınların en büyük destekçisi, erkek basketbol ve voleybol şubelerini kapatmış ama kadın şubesine desteğini hiç çekmemiş, onların da düşüncesi buysa biz de takımın bireyleri olarak ve ben de o takımın kaptanı olarak onların düşüncelerini destekliyoruz...”

Şaşırmamak elde değildi, Esra Gümüş yeni (!) görüşünde 180 derece çark etmişti ?... İster istemez bende, Esra’nın Kulübünün baskısı ve etkisinde kaldığı düşüncesi hakim oldu… Ancak politika arenasında gördüğümüz bu tip bir yıldırım çarka camiamızda ilk kez rastlıyoruz ?...

Esra Gümüş, eminim bir gün gelecek, bazı sporcu kardeşlerinin kafalarını karıştıran bu tarihi cümlelerinin vicdan azabı altında pişmanlık duyacaktır…

KADINLAŞTIRILMAK İSTENEN (!) KIZLAR…

Bazı “Çok bilmişler” Dünyada İngilizce “Women” denildiğini, bunun sözlükteki tam karşılığının da “Kadın” olduğunu, dilimizde de doğrusu bu olduğu için bunu kullanmamız gerektiği görüşünü savunarak konuya akıllarınca bir netlik getirdiklerini sanıyorlar ?...

Biz kendi öz lisanımızı, zengin Türkçemizi, ifade güzelliğimizi İngilizceye göre mi ayarlayacağız ?... Ayrıca her dildeki kelimelerin, her zaman diğer dillerdeki kelimelerle örtüştüğü söylenemez ?... Hatta bazı kelimelerimizin İngilizcede karşılığı bile yok, olan bazılarının da anlamları değişiktir !... Bazı çevirilerde ise bir kelimemizin karşılında 2, hatta 3 kelime bile kullanılmaktadır…

İngilizcede “Men” karşılığı “Erkek”, “Women” karşılığı da “Kadın”dır diyenlere bir itirazım yok !... Tamamen doğrudur… Tıpkı Türkçemizdeki “Erkek” karşılığının “Kadın” olduğu gibi… Ama yukarıda da belirttiğim gibi, diller arasında her sözcük aynı manada kullanılır diye ısrar etmenin de manası yok ?...

İngilizceyi kendilerine örnek alanlara sormak istiyorum… Bana bu lisanda genç erkeği tanımlayan “Boy” kelimesini Türkçemize bir çevirin ?... Vaktinizi almamak için hemen cevabını vereyim : “Oğlan”… Şimdi Genç Erkek takımlarını “Oğlan Takımı” sporcuları da “Oğlan sporcular” mı diye adlandıracağız ?... Yani, diğer bir anlamı da “Cinsel bakımdan erkeklerin zevkine hizmet eden sapık erkek” olan bu kelimeyi mi kullanmamız gerekiyor ?...

Şimdi İngilizce-Türkçe sözlük takıntısından bir an sıyrılın, gelin “Kadın” kelimesinin Türk Dil Kurumu’nun Türkçe sözlüğündeki manasına bir bakalım ?...
Kadın : Erişkin dişi insan, hatun, hatun kişi, zen, erkek veya adam karşıtı…
İçlerinde genç kızların çoğunluğu oluşturduğu bir takımı bu şekilde adlandırıp, hitap etmekle o genç kızların bakireliğine de dokunmuş, sözle taciz etmiş olmuyor musunuz ?... Peki ya kendi kızınız varsa veya olsa onu da “Kadın” sınıfına mı koyar, öyle mi hitap edersiniz ?...

Evet, tekrarlıyorum, herkes gibi Türkçemizde “Erkek” karşıtı “Kadın”dır… Buna hiç bir itirazım yok !... Benim mücadelem, sporun evrensel yapısı ve erdemi içerisinde ülkemizde yıllardan beri alışılagelmiş olan, “Kadın” ve “Kız” gruplarını beraber kapsayan bir deyiş olan “Bayan” kelimesinin “Kadın” tanımlamasıyla erozyona uğratılmak istenmesine karşın sürmektedir… Yaşı 40’ların üzerinde olanlar gayet iyi anımsayacaklardır, biz 70’li yılların sonlarına kadar “Kız Takımı” tanımlaması yapardık !... Sonrası, en doğrusu olan “Bayan” tanımlaması üzerinde karar kılındı ve benimsendi… Bunda zamanın Federasyon Başkanı Naci Bayamlıoğlu’nun, Cengiz Göllü’nün, Cengiz Tokgöz’ün ve Federasyon üyesi olarak da şahsımın öncülüğü ve ısrarı vardır…

Türk Dil Kurumu ve Yıldız Teknik Üniversitesi Türk Dili Bölümü Başkanı Feyza Hepçilingirler’in konuya son derece mantıklı yaklaştıklarını ve de görüşlerime aynen katıldıklarını da bu arada vurgulamak isterim…

Türk voleyboluna ve sporuna geçmişten bu güne yön veren, iz bırakan, aşağıda okuyacağınız, isimleri ve yorumları yazılı şahsiyetler başta olmak üzere yüzlerce voleybol ailesi bireyi ve spor adamı sürdürmekte olduğum bu mücadelenin altına imza attıklarını belirtmişlerdir…

Gelen yoğun tepkiler üzerine yıllarca üzerinde hassasiyetle durduğum bu rahatsızlık veren konuya ilişkin önceden yayınlanan köşe yazılarımı, “Özel Dosya”mı güncel düşüncelerimle harmanlayarak bir kez daha siz voleybol severlerle paylaşma ihtiyacı duydum… 

Önce gelin geçen sene yaptığım “Mini Anket”e bir göz atalım… Ayrıca, görüşlerini paylaşan kişilerin çoğunun ismi ve kariyeri konusunda dikkatinizi çekerim ?...

MİNİ ANKETİM…

Çevremde, irtibata geçtiğim, içlerinde bayan sporcuların, voleybol basınının da bulunduğu tam 416 kişiye sordum…

"SPORDA KADIN TANIMLAMASI…" ile ilgili, tam 412 tanıdığımız, tanıdığınız voleybol kişiliğinin düşünce ve yorumlarını rica ettim…

374 kişi geri döndü… (Bana zaman ayıran, bu çok önemli yaraya merhem olanlara teşekkür ediyorum !.. Her zaman, güncel yaşantımızda şahit olduğumuz, suya sabuna dokunmadan yaşamaya alışmış, cevap vermeyen ve de veremeyen cici kardeşlerimizin (!) de canları sağ olsun !...)

Bunlardan yalnızca 6 kişi, “Kadın” kelimesi kullanımını normal karşıladıklarını, atta desteklediklerini ifade ettiler !... (İçlerinde eski 2 bayan sporcumun da olması beni niye yalan söyleyeyim üzdü…)

11 kişi çekimser kaldığını belirtti !... (Ancak çoğunun, “Bana dokunmayan bin yaşasın !...” felsefesinde olduğunu biliyorum !...)

Diğer 357 kişi net bir cevap vererek, “Sporcu Kadın” tanımlamasını itici ve kaba bulduklarını vurguladılar !...

Geri dönüş oranları şöyle :

Bayan” Tanımlamasını savunanlar : % 95,46 “Kadın tanımlamasını savunanlar : % 1,60 Kararsız kalanlar : % 2.94

A Bayan Milli Takımının, Yıldız Kız Milli Takımının elemanlarının tümünün rahatsız olduğu “Kadın” tanımlamasını, bu sporcularımıza yapılmış ve yapılmaya devam edilen bir kabalık, dahası hakaret olarak nitelendiriyorum !...

İşte Türk voleyboluna büyük mesai ve emek verenlerin başını çektiği onlarca özel kişinin bana yaptıkları belgeli yorumları…

Türkiye Voleybol Federasyonu eski Başkanı EROL ÜNAL KARABIYIK tavrını net bir şekilde ortaya koymuş, “Sporcu Kadın” tanımlamasını elinin tersiyle itmiş, nazarı dikkate bile almamıştır…

Yeni Başkanımız ÖZKAN MUTLUGİL de büyük çoğunluk gibi düşündüğünü ifade etmekte, “Bayan” tanımlaması konusunda kesin tavrını koymuştur…

TÜRK Bayan voleybolunun unutulmaz kaptanı, yeni Federasyonumuzun Yönetim Kurulu Üyesi BAHAR MERT ÜÇOKLAR da “Bayan” tanımlaması konusundaki kesin tavrını ders verir nitelikte şahsımla paylaşmıştır…

Türk voleybolunun unutulmaz isimlerinden, eski Milli voleybolcularımızdan, Voleybol Federasyonu As Başkanlarından MUSTAFA EKŞİ de yıllardan beri benmsenerek kullanılan “Bayan” tanımlamasının kime niçin sıkıntı yarattığını anlamakta zorluk çektiğinden yakınarak, “Bayan” tanımlamasının aksini düşünmek bile istemediğini vurguladı…

Basketbolumuzun duayenlerinden, 2 kız sporcu babası DOĞAN HAKYEMEZ, “Kadın” tanımlaması konusunda direten (!) televizyon yapımcısı ve sunucusu kızı BURCU HAKYEMEZ’in aksine, bir televizyon programında “Kadın Sporcu” kelimesini doğru bulmadığını açıkça ifade etmiştir…

Aynı şekilde, görüştüğüm, yıllarını Türk Bayan Basketboluna adamış FEHMİ SADIKOĞLU’nun da tepkisi büyük oldu, hiç şaşırmadım !... Ayrıca aldığım duyumlara göre “Kadın” tanımlamasını benimseyerek (!) kullanan Basketbol Federasyonuna rağmen Basketbolcu kızların büyük çoğunluğunun bu tanımlamadan büyük rahatsızlık duyduğu gerçeğiyle karşı karşıyayız ?... Aksini savunanlar için bir anket yapılırsa gerçekler ortaya çıkar ?...

Yaptığım görüşmeler sonunda bakın kimler ne dedi ?... 

(Not : İsim sıralaması, gelişigüzel yapılmıştır, görüşlerin hepsi kişisel görüşlerdir, tabii ki kurumları bağlamamaktadır...)

NACİ BAYAMLIOĞLU (TVF Eski Başkanı) : “Alışılmış kibar tanımlamayı kabalaştırmak çok çirkin. Birileri kuyuya bir taş atmışlar, şimdi bin akıllı çıkarmaya çalışıyor. Bu konuda ayrılan zamana yazık! Sporda tartışılacak başka konu mu kalmadı?”

Prof. Dr HÜSNÜ CAN (TVF Eski Başkanı) : "Bu güne değin gelen Bayan sözcüğü neden değiştirilmek isteniyor anlamakta güçlük çekiyorum...  Kadın yetişkinliği çağrıştırmakta... Oysa sporcu kızlarımızın çoğu bekar ve blu çağında... Çok büyük kabalık !..."

BAHAR MERT (TVF Yönetim Kurulu Üyesi, Bayan Milli Takımı Kaptanı) : Her platformda çağdaş Türk kadınını başarıyla temsil etmeye çalıştığımdan ve bu konuda hep örnek gösterildiğimden, kadın olmaktan her zaman büyük gurur duydum.

Voleybolda bayan veya kadın  tartışmasına gelince, 15 yaşında A takıma çıkmış bir sporcu olarak, bayan kelimesinin daha uygun, tüm yaşları kucaklayıcı ve daha doğru tanımlayıcı olduğunu düşünüyorum. "Bayan voleybolu", uzun yıllar camiamız tarafından, kimseyi rahatsız etmeden, İngilizceden tercüme kaygısı yaşanmadan kullanılmış, sevilen, kabul görmüş ve gerekli anlamla örtüşmüş bir terimdir. Son zamanlarda medyanın bire bir tercüme kaygısıyla, ısrarla "Kadın voleybolu" demesi, camiamızda tepkilere yol açmış, zaten çok değerli olan "Kadın" kelimesini, itici, kaba, ve kulağı tırmalayan bir hale sokmuştur. Dolayısıyla, kavram birliğinin  tekrar sağlanması için, bayan tanımlamasının aynı şekilde kullanılmaya devam edilmesinden yanayım. Kadın kelimesinin voleybolun önüne koyularak değer kazandırılmaya çalışılmasındansa, toplum olarak kadına verdiğimiz değeri arttırırsak, kadın olmaktan gurur duyanların sayısı daha fazla olacaktır ve toplum içinde daha etkin rol alacaklardır diye düşünüyorum…”

ERDOĞAN ARIPINAR (TMOK en eski ve kıdemli üyesi, Dünya Fair Play Konseyi üyesi) :“Sporda kadın benzetmesine çok öfkeliyim ! Hangi mantık bu ? Ne yapmak istiyorlar ? Yanlış kere yanlış”

ESAT YILMAER (TSYD Genel Başkanı) : "Yerleşik tanımlamanın kullanılması, asla değiştirilmemesinden yanayım... Voleybolda Bayan tanımlamasını benimsiyorum ve de bu şekilde kalmasını arzu ediyorum..."

ÜMİT SOKULLU (MHK Başkanı) : Sporcularımızın, kabul etmedikleri bir şeyi zorla empoze etmek etik değildir... Benin mantığım Kadın tanımlamasını almıyor... Alışageldiğimiz kültürümüze ve değerlerimize de aykırı bu tanımlama... İtici üstelik... Uluslararası spor terminolojisine ve FIVB ye de aykırı... Hiç bir güç bana bu kaba sözcüğü telaffuz ettiremez !..."

AHMET BESLER (Kendi değimiyle "Voleybolcu Eskisi") : "Bayan sporcularımıza Kadın yakıştırması yapanlara soruyorum... Genç, yıldız ve küçük kızlarımıza da aynı tanımlamayı yapmaya utanmıyorlar mı ?... Kadın tanımlamasına şiddetle karşıyım ve son derece kaba, aykırı buluyorum..."

FEYZA HEPÇİLİNGİRLER (Yıldız Teknik Üniversitesi Türk Dili Bölümü Öğretim Görevlisi, 1997 “Sedat Simavi Edebiyat Ödülü” sahibi) : “Günün birinde “BAYAN” kelimesini önereceğim hiç aklıma gelmezdi. Bu kez durum farklı. “KIZ” sözcüğü gibi “KADIN” da cinsel bir ayırıma denk düşüyor. “KADIN”, “KIZ olmayan” anlamını da içeriyor. Bu durumda haklı olarak soruluyor. Sonuç olarak söylenecek şey çok basit aslında. Her “KADIN” sözcüğünü “BAYAN” yapmayalım, ama alışılagelmiş “BAYAN” kullanımı yerine “KADIN” demeye de kalkmayalım.”

JEYAN ERBEN (Voleybol Antrenörleri Derneği Başkanı) : “Küçük yaştaki sporculara kadın yakıştırması yapmak kaba ve terbiye dışıdır. En uygun bayan veya kız yakıştırmasıdır.”

FEHMİ SADIKOĞLU (Basketbolumuzun duayen Hocası) : “Ben bayan sporculara kadın denmesine karşıyım. Ayrıca çok da tuhaf geliyor. Eskiden kız takımları derdik? Basketbol Federasyonu yanlış yapıyor. Eğer illaki kadın sıfatını kullanacaklarsa A takımları bazında kullansınlar, genç, yıldız ve küçük takımlara kız takımları kız sporcular desinler? Ama A takımlarında oynayan kızları da nazarı dikkate alsınlar!”

BÜLENT MERİÇ (Voleybol Antrenörü) : “Kadın sporcu tanımlaması kaba ve genç bayan sporcular için onur kırıcı. Kızlarına kadınım diye hitap eden ana babalar var mı acaba bilmek istiyorum?”

NEJAT SANCAK (FIVB Antrenör Hocası) : “Öyle saçma şey olmaz kardeşim! Kız kızdır, kadın kadındır. Aradaki farkı biz mi öğreteceğiz? Bayan her iki tarafı da kucaklayan bir sıfat.”

ADNAN KISTAK (Eski Bayan Milli Takım antrenörü, BJK antrenörü) : “Sporcularımıza “Kadın” damgası vurmak, genç sporcu kızlarımızı da bu kategoriye koymak aşağılayıcı bir üsluptur! Biz daima sporcularımıza “Kızlar”, “Bayanlar” olarak hitap ettik ve de etmeye devam ediyoruz. Bu kötü benzetmeyi kullananlar ayıp ediyorlar. İngilizceye göre mi hareket edeceğiz? Zaten zengin dilimiz yeterince dejenere edilmeye çalışılıyor?...”

NEDİM ÖZBEY (Voleybol Erkek Milli Takım eski antrenörü, İBB antrenörü) : “Kadın tanımlamasına inanılmaz tepki gösterdiğimi ifade ediyorum. NTV ve Eurosport’taki o malum spikerler ve de bazı çok bilmişlere çok şey söylemek istiyorum ama dilim varmıyor?”

MEHMET ÇAKMAK (TVF Yönetim Kurulu Üyesi, Eski Milli Voleybolcu) : “Kadın tanımlamasına kesinlikle karşıyım…”

CEM KARTAL (Eski Milli Voleybolcu) : “Kadın tanımlamasını doğru bulmuyorum. Bana çok itici geliyor…”

REŞAT YAZICIOĞULLARI (Eski A Bayan Milli Takım Antrenörü) “30 yıldır alıştığımız Bayan tanımlamasının yerine getirilmeye çalışılan Kadın tanımlaması kaba… Bayan daha nazik ve doğru…”

SAFFET ERAYBAR (İsveç Voleybol Federasyonu Başkanı) : “Tabii ki Bayan… Kadın katiyetle kabul edeceğim bir tanımlama değil !... Tartışmak bile yanlış…”

MEHMET BEDESTENLİOĞLU : (Eski A Bayan Milli Takım Antrenörü) : ”Ben belden aşağı bakılmasına karşıyım… Öz geleneklerimize bağlı düşünmek gerek… Türk toplumunun yapısını dikkate almak çok önemli… Nam değil, içerik önemli… Toplumumuzun değer yargılarıyla oynanmasına karşıyım…”

ALTAN GÖKÇAY : (Eski A ve Genç Bayan Milli Takımı ve Eczacıbaşı Bayan Takımı antrenörü) : Kadınlara şiddet uygulanan bir ülkede Bayan sporculara Kadın denmeye başlanması bazılarına her ne kadar hoş (!) gelsede ben son derece kaba ve itici buluyorum... Bazı Basın ve Medya organlarında gördüğüm ve duyduğum Kadın tanımlaması kulağıma küfür gibi geliyor ?... Bu etik bulmadığım tanımlamanın körüklenmesinin politik destekli olduğuna inanıyorum..."

CENGİZ TOKGÖZ (Duayen Voleybol Yazarı) : “16 yaşındaki bir kız çocuğuna bayan mı diyeceğiz, yoksa kadın mı?”

ALEV ANAKÖK (Duayen Voleybol Yazarı) : “Sporda “Kadın” tanımlamasını sert, uygulanmasını itici buluyorum. Bazı kelimeleri yabancı dillere göre bire bir çevirmek zorunda değiliz. İşin suyu çıkıyor.”

RAGIP TEKİN (Duayen Voleybol Yazarı) : “Genç Kadınlar” müsabakası yapabilir miyiz? Türkiye’de alışılmış bir hitap biçimi vardır. Sabit fikirli olup ortalığı velveleye verenleri kınıyorum.”

ENVER BAĞLARBAŞI (Duayen Voleybol Yazarı) : “Türkçede kaçıl diye bir kelime vardır. Ancak daha kibar olduğu için çekil ya da çekilir misin deriz. Normal hayatta erkek / kadın deriz, ancak voleybolda bayan daha dile ve kulağa hoş geldiği için kullanılmalıdır. Ayrıca kadın evlenmiş kızları da akla getirmektedir... Bayan Voleybol Takımlarının kapılarına teker teker kilit vuruluyor. Veda etmemek için çabalayanların sayısı da az değil! İşte bu önemli. Bayan kelimesi hem kız hem de diğerlerini kapsadığı, dile de hoş geldiği için kullanılmaktadır.

AKIN İRA (Eski Uluslar arası Hakemimiz) : "Yıllardır süregelen, alışık olduğumuz Bayan tanımlamasını değiştirmeye teşebbüs etmemiz bile yanlıştır...."

ABDULLAH GÜMÜŞBAŞ (Voleybol idarecisi, TVF eski İstanbul temsilcisi, Burhan Felek Spor Salonu Amiri) : “Böyle saçma şey olur mu? Bayan ile kadın arasındaki farkı göremeyenlere söyleyecek söz bulamıyorum.”

GÖKHAN EDMAN (Eski Bayan Voleybol Milli Takım antrenörü) : “Rahmetli babamın bir sözü hala kulaklarımda… “Dil yaşar…” demişti. “Bayan” hitabı sadece sporda değil, genel olarak Türk halkının latif bir sözcüğüdür. ”Kadın” erişkinliği çağrıştırır… Bir alt yapı antrenörü olarak “Kadın” kelimesini ve benzetmesini sporda çok itici ve kaba buluyorum.”

ZEKİ KUBAN (Eski Milli Hakem, Voleybol Yazarı) : Türk Dil Kurumu Sözlüğü’nün Kadın kelimesini “erkek ve adam karşıtı” şeklinde açıklamasına karşı ben de soruyorum: “Erkek çocuğu doğdu”nun karşıtı “Kadın çocuğu doğdu” mu olmalı?
Gördüğünüz gibi, bu uygulanmak istenen şekil bir yığın yanlışlıklar doğuracak. İyisi mi, biz yine bildiğimiz gibi uygulayalım.

SUAT CARLI (Eski Milli Voleybol Hakemi, TVF Gözlemcisi) : Kadın mı Kız mı? Genc veya yıldız Kadınlar Ligi dersek televizyon reklamlarında saat başı dönen "BABA BENİ OKULA GÖNDER" diye haykıran ve o yasta evlendirilen kız çocuklarına da çanak tutmuş oluruz. Ne işin var okula gidip? Evlen otur evinde der gibi. Kısacası bu sıfatı kullanan her kurum ve kuruluş nefretimdir…

ABDULLAH PAŞAOĞLU (Voleybol antrenörü, Öğretim görevlisi) : Son zamanlarda “Kadına Şiddet”, “Kadın Hakları” mücadelelerinin arttığı platformda sporcularda da Kadın tanımlamasını benimseyenler arttı… A Takımlarına Kadın Takımı denilebilir. Ancak Genç ve Yıldız kızlar tanımlamaları mutlaka korunmalıdır…

AHMET REŞAT ARIĞ (Galatasaray antrenörü) : “Kısaca ben Bayan tanımlamasını benimsiyorum, Bizim ülkemizde yanlış bilmiyorsam, kadın tanımlaması evlenmiş kızlara söylendiği yolunda. Bu genç sporcularımız arasında kargaşaya yol açabilir, ayrıca benim kulağıma hoş gelmiyor…”

NURETTİN DOĞAN (Anadolu Platformu Yönetim Kurulu Üyesi, Bürokrat) : Son dönemlerimizdeki sporda “Kadın” tanımlaması maalesef ki oldukça yavan, sığ ve bir eşya gibi algılanması giderek artmaktadır. Kadın ülkemizde belli çoğunluk tarafından cinsel obje olarak görülmektedir. Kadınlarımıza sahip çıkmak, insanlık onurumuza sahip çıkmak olmalıdır. Kadınları öne çıkaramayan, üretime ve iş hayatına katamayan toplumların sonunu görmekteyiz…”

HİKMET İNANLI (Eski voleybolcu, faal antrenör) :. “Ben sporumuzda Kadın ifadesini kaba ve aşağılayıcı buluyorum. Bizim örf ve adetlerimize ters düştüğünü görüyoruz. Onlara sormak isterim, yaş grubu kızlarımıza, (Genç, yıldız, minik) ne diyeceğiz ?...  Burada Avrupa Birliği’nin sanki bir dayatmasının rolü olduğunu düşünüyorum… Onların her dediğini yapmaya kalkışırsak, yarın 12 yaşındaki kızlarımıza doğum kontrol hapı dağıtmamız dayatmasıyla bile karşılaşabiliriz?...”

ATİLLA KINAY (Turizmci, iş adamı) : “İlk bakışta Bayan tabiri daha kibar gibi geliyor ama aslında ülkemizde daha bunu aşamadık. Kadın kelimesi ve bayan kelimesine farklı bakış açısı var. Bunu aşamadıktan sonra KADIN mı , BAYAN mı tartışması çok anlam kazanamıyor.

ŞULE AŞKIN (TVF Gözlemcisi, Eski Milli sporcu, Eski Milli Hakem) : Alışılagelen Bayan tanımlaması zarif ve kulağa hoş geliyor tüm yaş guruplarını kucaklıyor… Kadın tanımlaması kaba ve itici… Bayan tanımlanmasında sonuna kadar direnmeliyiz. Deklarasyon varsa altına imza atarım…”

TAYFUN PİŞİREN (Voleybol Antrenörü) : “Bayan sporcu ve Bayan takımı tanımlamasını daha uygun ve etik buluyorum.

DÜŞVAR İYİİŞ (Duayen Gazeteci) : “Sporda kadın tanımlaması çok çirkin geliyor. Benim spor ve gazetecilik yapım böyle bir sıfatı kaldırmıyor! Kızım olsaydı ve de birisi “Kadın” diye hitap etseydi dava ederdim!”

NACİ ARKAN (TSYD Başkanı) : “Sporumuzda yapılacak bin tane iş varken, nelerle uğraşmak zorunda kalıyoruz, anlamak mümkün değil ?...Yıllarca alışık olduğumuz ve de çok yakışıp, örtüşen “Bayan” kelimesinin birden bire değiştirilmek istenmesini çok yanlış buluyorum. Bu hitap çok çirkindir ve de dişiliği çağrıştırmaktadır… Gencecik sporcu kızlarımızı da bu kategori içerisine hapsetmek büyük ayıptır!”

GÜVEN TANER (TRT Spor Servisi Müdürü) : “Yıllarca “Bayan sporcu” diye tanımladıklarımıza “Kadın” demek çok çirkin ve ağır. “Kadın Sporcu” denmesi kadar saçma sapan bir şey olamaz!”

EMİN BOĞAÇ (BELICIUM AVM Genel Müdürü) : “Sporcu bayanlara kadın tanımlaması yapmak çok çirkin. Modern ülkeleri (!) bilemem ama bizde bu cinsel ayırım sınırı yüksek! Millet işini gücünü bıraktı da cinsel uzman mı kesildi?”

GAMZE ADANIR ÖZTÜRK – FİGEN ADANIR (Eski Milli Voleybolcu kardeşler) : “Tartışmak bile istemiyoruz… Yıllar sonra, durup dururken çoğunluğu genç kızların oluşturduğu camiamızda bu kaba kadın tanımlaması baskısı yapanları anlamakta güçlük çekiyoruz.”

SEDA AKAY (Eski voleybolcu Şarkı sözü yazarı, Menajer) : “Sporumuzda Kadın tanımlaması kulaklarımı tırmalıyor…

SEVİLAY GEZER (Ulusal Voleybol ve Plaj Voleybolu hakemi) : Sadece sporcu kızlarımız için değil, biz bayan hakemler için bile kadın tanımamasını son derece çirkin buluyorum…

AHMET TALAT ERTEKİN (Emekli elektrik teknisyeni) : Kadın tanımlaması hoş gelmiyor. Herhalde women çevirisi olarak düşündüler onu uyguluyorlar? Bayan tanımı ATA mızın eseri, sanırım ondan dolayı?

ZENNİBE YILDIZ (Voleybolcu) : “Tabii ki Bayan olarak hitap edilmek isterim. Kadın benzetmesi çok kaba !

ŞEHRİBAN SÜMER (Bayan sporcu annesi) : “Neden her şey değiştirilmek isteniliyor, bu modamı oldu?. Benim kızım evlenmedi, .evlenip de ayrılmadı. Ben de modern bir anne sayılırım. Ama yine de kadın ve bayan arasındaki fark beni rahatsız ediyor .Üslup çok çirkin geliyor. Voleybol Federasyonu’nun bu konudaki açıklaması beni çok memnun etti. Erol Ünal Karabıyık Başkanıma teşekkür ederim. Daha anlamlı ve içeriği fayda getirecek konularla uğraşmalı insanlar. Eğer bunun siyasetle de bir alakası var ise esefle kınıyorum bir anne olarak .Kızımı saygı sevgi ve değer gören bir toplumda yetiştirmek istiyorum.”

BİROL KESKİN (Eski Voleybol Antrenörü / Almanya) : “Türkçemiz, öylesine zengin bir dil ki, ancak bizler cahilliğimizden olsa gerek dilimizi yeteri kadar kullanamıyoruz. Bir Alman günde 8 ila 10 bin kelime kullanarak konuşur, bizlerde sadece ve sadece, 3 ila 5 bin kelime kullanarak konuşuyoruz, bunun içinde İngilizce’den ve Fransızca’dan aldığımız kelimeler de dahil. Evet Almanca’da “Frau” bayan demektir, “Weib” da kadın. Mesela Almanya’da da Bayanlar Voleybol Ligi, “Frauen Volleyball Liga”dir, “Weiber Volleybal Liga” değildir. Şimdi nereden çıktı bu “Kadınlar ligi” Allah aşkınıza? Ne gerek var böyle tartışmalara? “Bayanlar Ligi”nin suyumu çıktı? İleri gideceğimize geri gidiyoruz. Yazık, gerçekten yazık! Bu anlamsız , bu gereksiz tanımlamayı kınıyor ve bu tanımlamadan bir an önce geri dönmelerini , bir spor emekçisi ve bir antrenör olarak diliyorum.”

SEVİL GÜNER TANYOR (Eski voleybolcu) : “Sporcu bayanlar için “KADIN” tanımlamasını ilk duyduğumda irkildim, şaşırdım ve yadırgadım. Bu güne değin hiç kimseyi rencide etmediği halde “BAYAN” sözcüğünün yerini “KADIN”a bırakmasına aslında bu kadar da şaşırmamak gerek. Tüm değerlerin yozlaştığı, sevgi ve saygının yitirildiği, terbiye ve nezaketin çoktan unutulduğu bir ülkede erkekler hanımlardan “Karı” diye bahsediyorsa, sporcularına da “Kadın” demelerini çok doğal karşılamalı. Aslında belki de yanlış olan bizleriz? Bakıyorum da her şey bize ters, çirkin, bayağı, tuhaf geliyor. Çünkü doğduğumuz şehre, ait olduğumuz ülkeye yabancıyız ve ne yazık ki azınlığız?”

NUR UĞURDEMİR İZCİ (Eski voleybolcu) : “TV’de eşimle beraber bir voleybol maçı izlerken büyük tepki verdiğimde bana şöyle bir soru sormuştu: "Bayanlar deniyorsa o zaman baylar, erkekler deniyorsa o zaman da kadınlar denmesi gerekmiyor mu?” Teknik olarak belki doğru olduğunu ama bu hitap şeklinin kulağa hoş gelmediğini hatta kaba olduğunu belirtmiştim. Bu değişimi ortaya kimin attığını ve camianın da bunu bu denli kolay nasıl kabullendiğini merak ediyorum doğrusu?”

GÖKHAN SAYGI (Veteran Voleybolcu / Bayan Voleybolcu babası) : “Günümüzde Türk kadınının yitirdiklerini unutmayalım. "Bayan" kadınlar için bir değer ifadesidir. Ben "kadın" tanımlamasına karşıyım!”

GÜLBİN EPİRDEN (EPİRDEN BEACH VOLLEY Başkanı) : “Spor camiasında çeşitli kategoriler var, minik, yıldız, genç ve A olarak. Şimdi bu durumda "kadın" kelimesini onlara nasıl yakıştırırsınız ?... Çok çirkin bir hitap tarzı… Bu benzetmenin içinde Kadın / Kız ayırımı suistimal edilmekte. “Bayan” sıfatı mutlaka devam etmeli. Bizim dilimiz, bizim kulağımızdır önemli olan. Esas Amerikalılar, İngilizler bizim dilimizi örnek alsınlar ?...”

ÜMRAN CİVAN (Eski voleybolcu) : “Kadın kelimesinin kullanıldığı cümle içindeki kibarlığına ve anlamına göre değişiyor. Voleybolda asla kadın voleybol takımı diye bir tanımlama olmamalı. Hem kaba, hem de bayan voleybol takımındaki genç kızlarımıza sanki hakaret ediliyor… Bayan tanımlaması tüm yaşları kucaklayan estetik bir hitap…”

İREM OLCAYTO (Eski Milli voleybolcu) : “Bence bayan takımı / bayan voleybolcu olmalı. Kadın hem kaba, em yaşlı bir anlam veriyor…”

GÜLNAZ KAPLAN ENSÜ (Eski Milli Voleybolcu): “Bizim zamanımızda bayan denmesine o kadar alışmıştık ki, dilim hala kadın voleybolu demeye alışamadı yaşı ve medeni durumu ne olursa olsun kadın kadındır...Yani onaylıyorum kadın takımını…”

ERCAN KÜÇÜKTUĞSUZ (Plaj Voleybolu Yöneticisi) : “Bana her zaman Kadın tanımlaması kaba ve itici geldi. Yakışanı Bayan tanımlanmasıdır, bu güne dek benimsenerek gelmiştir.”

MEHMET ALİ KUYUMCU (Turizmci, Tatil Köyü İşletmecisi) : “53 yıllık hayatımda hep “Bayan” diye hitap ettik. Doğrusu da budur. Eski köye yeni adet getirmesinler!”

MUZAFFER ARSLANBOĞAN (İş Adamı) : “Bayan tanımı sporcular için çok daha yumuşak ve yakışır. Bunu tartışmak bile abes!”

KERİM DİNÇ (Ses Mühendisi) : “Bayan çok daha estetik. Hele spor yapan kız çocuklarımızı da düşününce?...”

TEKİN DEMİRTAŞ (TV Vakfı Kurucu Üyesi) : “Kadın kelimesi çok kaba. Alışılagelmiş sıfatlarla uğraşma kahramanlığından çok daha önemli işler var sporumuzda.”

NURHAN ÇİFTÇİBAŞI (TVF eski MHK Üyesi, Eski Milli voleybol hakemi) : “Tabii ki “Bayan”, “Kadın” tanımlaması çok itici.”

İsminin açıklanmasını istemeyen Türkçe Dil Uzmanı Öğretmenim : “Kadın söylemi sporcuda çok kaba bir benzetme. Nasıl “Kadın Hakları” “Bayan Hakları” olamıyorsa, “Bayan Sporcu” da “Kadın Sporcu” olamaz! Türkçemizi yerinde, doğru kullanalım !”

TURGAY TÜRKOZAN (Alyans Spor Kulübü Yönetim Kurulu Başkanı) : “Ben de Türkçenin katledilmesine karşıyım. Yakında o veya bu sebeplerden hiçbir kelimeyi kullanamamaya başlayacağız. O zaman ne olacak?... Sürekli yeni anlamsız kelimeler mi türeteceğiz ve bunlara anlam katmaya çalışacağız?...”

DEMET AĞAGEDİK GÖKÇE (Eski sporcu) : “Kadın kesinlikle kulağa hoş gelmiyor.Resmen voleybol izlerken irite oluyorum diyebilirim. Bayan kelimesine ne oldu diye her seferinde düşünüyorum."Kadın" hitabı asla kullanılmamalı…”

SELAY YÖNEY (Eski Voleybolcu) : “Ben 1964 senesinde voleybola başladım. Hep kız takımı, bayan takımı sıfatları kullanılıyordu. Ayrıca, ablam da 1966 senesinde hakem oldu. Sıfatı bayan hakemdi. Sonradan hangi işgüzar Kadın sıfatını çıkardıysa…. Ben üzülüyorum. Bzde kadın demek, evli barklı, çoluk çocuk sahibi anlamına geliyor. Bu Kadın sıfatı 13-14 yaşındakiler için de kullanılıyor.”

SELÇUK CANSEVGİSİ (İş Adamı) : “Geriye doğru evrimin 100’lerce adımından biri… Bence buna asıl tepkiyi Bayan iken Kadın denerek ince aşağılamaya tabi tutulan bayanlar vermeli... Tahmin edebileceğimiz üzere, bir sonraki söylem Karı ve muhtemelen ondan sonra da Avrat olarak adlandırılacaklar... Müstahak !...”

MERT POLATAY (Eski Basketbolcu, Teknik Danışman) : “Sportif müsabakalar gençlikte başlar, 6 yaşındaki jimnastikçi, 10 yaşındaki tenisçi, 15 yaşında voleybolcu, basketbolcu, golf oyuncusu bir kız çocuğuna kadın denmez! Türk dilinin uygulamasına baktığımızda o bir bayan sporcudur. Amerikalılar woman player diyebilirler, biz Türküz, Türkçe konuşuruz ve bayan sporcu deriz.”

BAKİ BAŞARIR (MHK Gözlemcisi. EPIRDEN BEACH VOLLEY Yöneticisi) : “Alışıla gelmiş olan ve her yaş grubunu kucaklayan Bayan tanımlaması kimleri, niçin rahatsız eder, anlayabilmiş değilim.”

ERCAN KÜÇÜKTUĞSUZ (EPIRDEN BEACH VOLLEY Yöneticisi) : “Kızlarımıza Kadın diyenlerin evlerinde kendi kızlarına nasıl hitap ettiklerini çok merak ediyorum…”

HÜLYA CAFERZADE (EPİRDEN sever) : Kadın tanımamasını hiç uygun bulmuyorum… Bayan tabii. Kadın kaba saba…

İSMAİL MERİÇ (Futbol antrenörü) : “Çok kısa ve öz olarak şunu belirteyim, bu tanımlama yeni türedi bu olguyu yok etmek için kızlarımıza türban taktırıp eşofmanla maçlara çıkmamız lazım o zaman bu olgu yok olur …”

BURAK ÇORUMLUOĞLU (Turizmci, Otel müdürü) : “AKP dayatması…”

ALPER ÖZBEKREM (Gıda Uzmanı) : “Kadın benzetmesi çirkin ve oldukça kaba. İşin içine bekaret sokmayın beyler? Sporu kirletmeyin!”
Evet dilimizde “Erkek” karşılığı “Kadın”dır doğru olan ama bu hitap şeklinin kulağa hoş gelmediğini hatta kaba bulduğumu belirtmek istiyorum. Bu değişimi ortaya kimin attığını ve camianın da bunu bu kadar kolay nasıl kabullendiğini merak ediyorum doğrusu... 

FEDERASYON BAŞKANLARI NELER DEMİŞLERDİ ?...

(Kaynak : Yazılı Basın ve Web siteleri)

Türk sporuna yön veren liderlerdir Federasyon Başkanları… Görüşleri, tutumları ve icraatları sporumuzu yarınlara taşımaktadır… Bu son derece önemli konuda yaptıkları açıklamaları basın ve web sitelerinden alıntı yaparak aşağıya çıkardım… Gelin bir göz atalım ?... 

EROL ÜNAL KARABIYIK (Türkiye Voleybol Federasyonu eski Başkanı) : “Zorlamaya gelmez. Mevzuatta isimlerde değişiklik yapılmadan, tanımlanmış, isimleşmiş faaliyetlerde, lig isimlerinde bu kelimeleri kullanmanın doğru olmadığını düşünüyorum. Biz bayan takımlarımızı “Bayanlar”, erkek takımlarımızı da “Erkekler” adıyla tanımlamaya devam edeceğiz. Kadın sözü aynı anda kız çocuğu ve genç kızı kapsamaz. Dil kendi gelişimini kendi tamamlar. Zorlamaya gelmez, zorlarsan tutmaz.”

EYÜP GÖZGEÇ (Boks Fed. Bşk.) : “Kadın kulağa hoş gelmiyor. Bana göre bayanlar denmeli. Kadınlar ligi veya müsabakası demek kulağa hoş gelmiyor. Bugüne kadar nasıl uygulama yapıldıysa öyle devam ederiz.” HASAN AKKUŞ (Halter Fed. Bşk.) : “Bayan daha kibar. İki kelime de Türk Dil Kurumu sözlüğünde var. Ancak genellikle bayan kullanılıyor. Bu tip olaylarda toplumun nasıl kabul ettiğine de bakmalı. Toplumun kabul ettiği, benimsediği bir şey kullanılabilir. Ama bayan kelimesi daha kibar bir ifade taşıyor.”

MEHMET TERZİ (Atletizm Fed. Bşk.) : “Kullanabiliriz. Bu tartışmanın gerekçesini iyi bilmek lazım. Böyle bir gereksinim varsa değerlendirilir. Diğer sporlarda olduğu gibi atletizmde de hep bayanlar diye konuştuk, adlandırdık. Ama kullanmayız da demiyorum.”
EMİN MÜFTÜOĞLU (Bisiklet Fed. Bşk.) : ‘Kadın sporcu mu olur? Kadın sporcu olur mu? Bayan sporcu olarak devam edeceğiz. Dünyada ne ise bizde de öyle olacak. Kafamıza göre değişiklik yapamayız.”
ABDULAH TOPALOĞLU (Okçuluk Fed.Bşk.) : ‘Kadın sevimli değil. Bayan olarak devam edeceğiz. Televizyonda bazen duyuyorum. Kadın lafı sevimli gelmiyor. Okçuluk Federasyonu bayan kelimesini kullanmaya devam edecek.”
ÖZER AYIK (Kayak Fed. Bşk.) : “Bayana devam. Gündemimizde böyle bir değişiklik yok. Bizim zaten ligimiz bulunmuyor. Bayan ve erkek branşımız var. Bayan olarak devam edeceğiz.”
ATİLLA ÖRSEL (Cimnastik Fed. Bşk.) : “Anlamları çok farklı. Böyle bir değişikliği düşünmüyorum. Bayanlar olarak devam edeceğiz. Ben Türkçe öğretmeni değilim ama “kadın” ile “bayan” kelimeleri arasında fark vardır. “Bayan” kelimesinin içine kadın da girer, kız da. Oysa “Kadın” kelimesinin anlamı ise çok farklıdır.”
OKTAY ÇİMEN (Masa Tenisi Fed. Bşk.) : “Değişiklik yok. Böyle bir isim değişikliği olamaz. Dünyada ve Avrupa’da “Womens League” denir. Bu da bayanlar ligidir. “Men League”i de “Adamlar ligi” olarak mı kullanmalıyız? Kadınlar liginin altına genç kızları nasıl eklersiniz. Bayanlar deyince hepsini kapsarsınız. Biz herhangi bir değişiklik yapmayacağız.”

NUR GENÇER : “UTANDIM !...”

Sadece Eczacıbaşı’nın değil, Türk sporunun da duayen idarecilerinden olan Nur Gençer son günlerdeki bu gelişmeler sonrası bana üzüntülerini taşıyan kısa bir mektup gönderdi… izin alarak, aynen yayınlıyorum…

“Efendim, gün geçmiyor ki yorgun gönlüm taa derinden gelen değer verdiğim,inandığım yapılarla ilgili gelen olumsuz bilgilerle,haberlerle sarsılmıyor.

Bir ara biraz da ağır ama uyarıcı nitelikte yazılarla yanlışlarını vurguladığım, Şakir Eczacıbaşı nın kulübü Eczacıbaşı Spor Kulübü gene manşette, hiç bir sportif başarı elde edemedikleri gibi galiba bir de dilekçe yazıp, takımlarının adını ,oynadıkları,katıldıkları liglerin adlarının bayan ligleri değil de Kadın ligleri olarak anılmasını istemişler?

Nejat Eczacıbaşı nın "Yapacaksak, en iyisini yapalım!" diyerek kuruluşuna, icraatına izin verdiği ve ilk 30 yılını başarıdan, başarıya koşarak geçiren, bu gün varlıklarını sürdüren tüm müessese takımlarının kuruluşuna örnek olan Eczacıbaşı Spor Kulübü kurucu ve yaratıcısı merhum Şakir Eczacıbaşı nın vefatından sonra yönetime gelen kişiler  tüm eski değerleri yok saydıkları gibi, kulübün renklerini bile değiştirmek cüretinde bulunmuşlardır…

Son olarak kısa bir notla yazımı sonlandırmak istiyorum. Şakir Eczacıbaşı, duayen antrenör, teknik adam Cengiz Göllü nün desteği ile kız voleyboluna sahiplenmeğe başladığı zaman, kız milli takımı da yoktu. Olduğu zaman da yurt dışı temasları yasaktı. Eczacıbaşı Spor Kulübü uğraşları, başarışları sonucu kız voleybolu yükseldi ve çağdaş düzeyde Bayan  voleybolu olarak devam etti. Bu gün İstanbul da başlayan CEV kupası gibi birçok uluslararası Bayan  voleybol organizasyonlarında, Dünya Şampiyonalarında yer ve derece aldı.

Başarısızlıklarını mazeretlerle süslemeye çalışanlar, sportif başarıları beceremeyenler, zevk almayanlar da yollarına devam edebilmek uğruna mideden bağlı oldukları yerlere yağcılık dilekçeleri vermeye başladılar.

Saygılarımla.

NUR GENÇER

09.Şubat.2013/İstanbul

ÇAĞDAŞ VAKANÜİS”

TEKİN ATEŞNAL : “KADINLAR BAYAN’A SAVAŞ AÇTI…”

Voleybolumuzun sevimli ağabeyi Tekin Ateşnal konuyla ilgili düşüncelerini paylaşma ricama, mektupla cevap verdi… Belli, o da bayağı dolu ve öfkeli ?... Aynen yayınlıyorum…

Kadınlar “bayan”a savaş açtı…
Yukarıda bahsi geçen bir manşet değil. Konuya nasıl başlayayım dedim. “Kadınlar Bayan’a savaş açtı.” Tabi bu manşet bayan kelimesinden hoşlanmayanları bir an sevindirdi ama sevinmesinler, bu konu Federasyonlar arasında bile bölünmelere sebep oldu. Bir deli kuyuya bir taş attı, çıkara bilene aşk olsun.

Bayan denilmesini tüm kadınlara bir hakaretmiş gibi yorumlayanları acaba politik sebeplerden mi kaynaklanıyor diye arada bir içinden geçiriyordum. Fakat bunu dışa vurma zamanı geldi.
Voleybol sporunda kadınlık hakkı kazanmamış kızlarımızın kadın adı altında yorumlanması, inanın beni üzen bir hitap oluyor.

Bazı kulüp yönetimlerinin kadın hitabıyla takımlarından bahsetmelerini, Bayan sözünü nedense kullanamadıklarını görüyoruz. Neler değiştiyse anlayamadık?

Bir söz de var ki; “Bayan olmayan kadınlar !“ Her halde bu yakıştırma çok hoş olacak?

Başlıca kullanıldığı yer de spor alanları oldu ve yanlış o zaman başladı. “Bayanlar 100 metre koşusu”, “Bayan basketbol takımı” gibi… Türkçe kökenli “Kadın” sözünün ilk anlamı erişkin, dişi insan’dır. Bu anlamda asla kabalık, küçümseme yoktur. “Kadın” sözünün zamanla analık veya yönetimi bakımından gereken erdemleri olan, hizmetçi, temizlikçi gibi anlamları da yaygınlık kazanınca “Bayanlar ligi”, “Bayanlar disk atma yarışması”, “Bayan basketbol takımı” gibi kullanımlar da yaygınlaştı.

Şimdi biz Amerika’yı yeniden keşfetmek için bazı kafaların yaranması için genç kızlarımıza kadın demeye başlayacağız. Olur mu öyle şey ?

KÜLTÜR FARKI…

Basketbol Federasyonu’nun “Kadınlar Ligi” ifadesini kullanması, Voleybol Federasyonu’nun ise “Bayanlar Ligi” tanımlamasında ısrar etmesi beraberinde bu tartışmayı alevlendirerek gündeme tekrar oturttu… Edebiyat kültürü hayli yüksek olan Voleybol Federasyonu eski Başkanı EROL ÜNAL KARABIYIK“Dil kendi gelişimini kendi tamamlar. Zorlamaya gelmez, zorlarsan tutmaz.” Sözlerini ayakta alkışlamış, kendisini birçok konuda sert eleştirmeme rağmen bu sözlerine “Helal olsun… İşte kültür farkı ?... “ demiştim…

KADIN”IN SÖZLÜK KARŞILIĞI…

Şimdi İngilizce-Türkçe sözlük takıntısından bir an sıyrılıp, gelin “Kadın” kelimesinin Türk Dil Kurumu’nun Türkçe sözlüğündeki manasına son bir kez tekrar göz atalım ?... 
Kadın : Erişkin dişi insan, hatun, hatun kişi, zen, erkek veya adam karşıtı…
Şimdi tekrar sorarım, kızlarımızı bir anda “Kadın” diye adlandıran o çok bilmiş (!) kişilere… 
İçlerinde genç kızların çoğunluğunu oluşturduğu bir takımı bu şekilde adlandırıp, hitap etmekle o genç kızların bakireliğine de dokunmuş, sözle taciz etmiş olmuyor musunuz ?... Peki ya kendi kızınız olsa ona da “Kadın” sınıfına mı koyar, öyle mi hitap edersiniz ?... Evinizde “Kadın gel buraya ?...” dediğiniz zaman karınız ve kızınız aynı anda mı geliyorlar ?…
Kısacası “Kadın” ile “Bayan” arasındaki farkı hala göremiyor, anlayamıyor musunuz ?...
Yarın birisi daha çıkıp, “Erkekler Takımı” yerine “Adamlar Takımı” dese, bunu da mı kabul edeceğiz ?... Merak edenler için hemen belirteyim, “Adam” kelimesinin de (Erkek gibi) İngilizce karşıtı “Men”dir… Tüm bunları geçelim, biz kendi öz lisanımızı, zengin Türkçemizi, ifade güzelliğimizi İngilizceye göre mi ayarlayacağız ?... Bu kadar mı özentiyiz ?... Bu kadar mı basitleştik ?... Yoksa bu kör cehaletten mi kaynaklanmakta ?... Ayrıca insan ister istemez, bunun Hükümetin “Kadın” konusundaki hoş görüden uzak, aymaz anlayışının acaba bir tetiklemesi ve dayatması olarak düşünüyor ?... 

ÖNEMLİ ARA AÇIKLAMA…

Üşenmedim, Türk Dilinin bu önemli “Bilirkişi”lerinden birine ulaştım (Ricası üzerine, resmi kimliğine zarar gelir korkusuyla, malum devir enteresan ve tehlikeli bir devir, ismi bende saklı) ve “Kadın” tanımlamasını hatırlattım… Bana yaptığı açıklamayı aynen yayınlayıp, sizlerle paylaşmayı görev sayıyorum !...

“-Beni arayan bir gazeteci, direk olarak “Erkek” tanımlamasının karşıtının “Kadın” tanımlaması mı, yoksa “Bayan” tanımlaması olduğunu sordu… Ben de tabii ki “Kadın” dedim !... Aslı da budur…Ancak ben spora uzak bir kimseyim ama bana bu tanımlamayı sporda bir genelleme içerisinde sorduğunu söyleseydi, tabii ki her yaştaki sporcuları düşünerek, tereddütsüz “Bayan” derdim !...”

Yorumu sizlere bırakıyorum !...

VOLEYBOL YAZARLARIMIZIN İŞGÜZARLIKLARI…

İnsanlar yaşadıkları camialara saygı duymak zorundadırlar… Hele kitlelere haber ulaştıran, ulaştırırken de gazeteciliğin erdemi olan “Doğruluk” ilkesine uyması gerekenler bu konuda çok hassas olmak zorundadırlar !...

Bazı basın mensupları, voleybol ile ilgili haberlerinde “Kadın Takım” ve dolayısıyla “Kadın Voleybolcu” tanımlamasını zimmetine (!) geçirmiş ?...

Basketbol yazsalar bu kadar üzerinde durmayacağım !... “Körle yatan şaşı kalkar..” diyeceğim !... Ama söz konusu Voleybol olunca, orada “Dur bakalım ?...” deme hakkım doğuyor !... Öyle ya, TVF’nin elinin tersiyle ittiği böylesine bir tanımlamayı nasıl ve ne hakla dejenerasyona uğratırlar ?... Ve, nasıl olur da Federasyon Başkanımızın sözlü veya yazılı demecindeki “Bayan” kelimesini kafalarına göre “Kadın” olarak değiştirebiliriler ?... Bu ne cüret, ne büyük ayıp, ne denli nezaketsizlik ?... “Basın hürriyeti” bu mu demek ?... Yaptıkları etik mi ?... Dürüstlük bu mu ?... Bu kişileri tek tek ayıplıyorum…

Sözün bittiği yerden, aklı selim tüm gerçek voleybol dostlarını ve de özellikle daima bana destek veren tüm okurlarıma teşekkür ediyor, şükranlarımı sunuyorum…

Bana düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi epirden@yahoo.com mail adresime gönderebilirsiniz…

13.03.2013 / Aktarım anında Bu Yazı 1246 kez okundu


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


ANKET

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?

  • S.Lig
  • 1.Lig
  • 2.Lig Kırmızı
  • 2.Lig Beyaz
    Takımlar O G B M Av P
1 Beşiktaş 34 23 8 3 43 77
2 Medipol Başakşehir 34 21 10 3 35 73
3 Fenerbahçe 34 18 10 6 28 64
4 Galatasaray 34 20 4 10 25 64
5 Antalyaspor 34 17 7 10 7 58
6 Trabzonspor 34 14 9 11 5 51
7 Akhisar Bld. Genç. 34 14 6 14 4 48
8 Gençlerbirliği 34 12 10 12 -1 46
9 Kasımpaşa 34 12 7 15 -4 43
10 Atiker Konyaspor 34 11 10 13 -5 43
11 Karabükspor 34 12 7 15 -10 43
12 Aytemiz Alanyaspor 34 12 4 18 -11 40
13 Osmanlıspor FK 34 9 11 14 -8 38
14 Kayserispor 34 10 8 16 -11 38
15 Bursaspor 34 11 5 18 -24 38
16 Çaykur Rizespor 34 10 6 18 -9 36
17 Gaziantepspor 34 7 5 22 -35 26
18 Adanaspor 34 6 7 21 -29 25
Şampiyonlar Ligi
UEFA
Alt Lig
    Takımlar O G B M Av P
1 Medicana Sivasspor 34 17 11 6 24 62
2 Yeni Malatyaspor 34 18 7 9 7 61
3 Eskişehirspor 34 16 11 7 18 56
4 Boluspor 34 16 6 12 3 54
5 Göztepe 34 15 8 11 4 53
6 Giresunspor 34 15 8 11 6 53
7 Altınordu 34 14 11 9 8 53
8 Ümraniyespor 34 12 12 10 4 48
9 Balıkesirspor 34 10 12 12 8 42
10 Vartaş Elazığspor 34 12 11 11 8 41
11 Denizlispor 34 11 10 13 1 40
12 Manisaspor 34 11 9 14 -6 39
13 Gaziantep BB 34 9 10 15 -9 37
14 Adana Demirspor 34 8 15 11 -4 36
15 Samsunspor 34 9 9 16 -19 36
16 Sanliurfaspor 34 9 9 16 -8 36
17 Bandırmaspor 34 9 8 17 -9 35
18 Mersin İdmanyurdu 34 6 11 17 -36 26
    Takımlar O G B M Av P
1 Gümüşhanespor 26 17 4 5 27 55
2 MKE Ankaragücü 26 17 4 5 23 55
3 Hatayspor 26 13 7 6 13 46
4 Menemen Belediyespor 26 12 9 5 13 45
5 Karşıyaka 26 12 5 9 9 41
6 Niğde Belediyespor 26 11 8 7 8 41
7 Kastamonuspor 26 11 7 8 8 40
8 Sarıyer 26 10 8 8 4 38
9 Eyüpspor 26 11 4 11 -9 37
10 Etimesgut Belediyespor 26 10 6 10 5 36
11 İnegölspor 26 6 14 6 0 32
12 Aydınspor 1923 26 8 7 11 -4 31
13 Tuzlaspor 26 8 6 12 -8 30
14 Bugsaşspor 26 6 11 9 -1 29
15 1461 Trabzon 26 5 13 8 0 28
16 Tokatspor 26 6 10 10 -4 28
17 Kırklarelispor 26 4 9 13 -12 21
18 Kayseri Erciyesspor 26 0 2 24 -72 -1
    Takımlar O G B M Av P
1 İstanbulspor 26 17 3 6 21 54
2 Erzurum BB 26 14 7 5 23 49
3 Amed Sportif 26 14 6 6 13 48
4 Kocaeli Birlik Spor 26 13 6 7 6 45
5 Keçiörengücü 26 12 8 6 11 44
6 Sivas Belediyespor 26 11 9 6 9 42
7 Pendikspor 26 10 6 10 -1 36
8 Nazilli Belediyespor 26 9 8 9 -5 35
9 Bucaspor 26 11 4 11 -6 34
10 Zonguldak Kömürspor 26 8 9 9 2 33
11 Konya Anadolu Selçukspor 26 9 5 12 -9 32
12 Kahramanmaraşspor 26 7 10 9 -5 31
13 Hacettepe Spor 26 7 9 10 1 30
14 Fethiyespor 26 7 8 11 -6 29
15 Anadolu Üsküdar 1908 26 5 11 10 -10 26
16 Fatih Karagümrük 26 6 7 13 -9 25
17 Büyükçekmece Tepecikspor 26 6 5 15 -17 23
18 Ofspor 26 5 5 16 -18 20

BURÇLAR

(21 Mart - 20 Nisan)

Koç Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(21 Nisan - 21 Mayıs)

Boğa Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(22 Mayıs - 22 Haziran)

İkizler Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(23 Haziran - 22 Temmuz)

Yengeç Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(23 Temmuz - 22 Ağustos)

Aslan Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(23 Ağustos - 22 Eylül)

Başak Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(23 Eylül - 22 Ekim)

Terazi Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(23 Ekim - 21 Kasım)

Akrep Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(22 Kasım - 21 Aralık)

Yay Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(22 Aralık - 21 Ocak)

Oğlak Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(22 Ocak - 19 Şubat)

Kova Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

(20 Şubat - 20 Mart)

Balık Burcunun 22.07.2017 Günlük Yorumu

NAMAZ VAKİTLERİ
penti
yukarı çık